کد شما در این بخش

کرونا برنامه های بزرگداشت مباهله را تعطیل کرد…

رئیس ستاد بزرگداشت مردمی مباهله گفت: امسال بسیاری برنامه‌های بزرگداشت مباهله را به دلیل موج جدید همه‌گیری تعطیل کردیم و این برنامه‌ها از طریق برخی شبکه‌های سیما
پخش یا در فضای مجازی برگزار می‌شود.

 


کرونا برنامه‌های بزرگداشت مباهله را تعطیل کرد
به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» به نقل از ایرنا ،علی انسانی در آستانه بیست و چهارم ذیحجه و واقعه مباهله در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: معتقدیم حفظ جان مردم لازم است و با وجود این که در بسیاری شهرستان ها مقدمات برگزاری مراسم مباهله فراهم شده بود، تبلیغات شهری نیز صورت گرفته بود؛ اما استانداری ها اجازه برپایی این مراسم را ندادند، برنامه ها تعطیل شد و در برخی شهرستان ها نیز به صورت محدود و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برپا می شود.

این شاعر آیینی و ستایشگر اهل بیت از برنامه ریزی برای برپایی مراسم در هزار و ۲۰۰ مسجد در سطح کشور خبر داد و گفت: در سال گذشته با هماهنگی شهرداری تهران در ۲۴ منطقه مجالسی برپا شد ولی امسال این برنامه ها برگزار نمی شود و بیشتر برنامه های بزرگداشت مباهله با پخش سرود و شعر از شبکه های دو، سه و افق و همچنین در فضای مجازی انجام می شود. شعرا نیز شعرهایی به مناسبت مباهله سروده اند که این اشعار جمع آوری شده و برای سال آینده چاپ خواهد شد.

انسانی از مباهله به عنوان انرژی هسته ای شیعه یاد کرد و گفت: تاکنون مباهله در میان مردم مغفول بوده و امیدوارم هر کسی از مردم شیعی و علوی به اندازه خود سهمی داشته و در راستای زنده نگه داشتن این روز فعالیتی داشته باشد.

این پیرغلام اهل بیت با اشاره به این شعر که «گر در غدیر گفت مرا جانشین علی است/ معلوم در مباهله شد جانش این علی است» تاکید کرد: بعضی از علما مباهله را برابر با غدیر می دانند و حتی برخی بالاتر از غدیر.

واقعه مباهله در ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران به آن اشاره دارد. مباهله به معنای درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند. این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اکرم (ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند.

جریان مباهله پیامبر (ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر (ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او یعنی حضرت علی، فاطمه و حسنین علیهم السلام در این ماجرا دلالت می‌کند و شیعه معتقد است که حضرت علی (ع) بر اساس آیه مباهله، به منزله نَفْس و جان پیامبر است.

لینک کوتاه : https://s-zohor.ir/?p=1246
  • 31706

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما،حتما بررسی و به مدیر مربوطه منتقل خواهد شد و پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.